Γράφει ο Βασίλης Ιωάννου*

Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι ο αυτοκινητόδρομος Αμβρακίας –Ακτίου, όπως πολλές φορές έχουμε επισημάνει, είναι από τα πιο σημαντικά έργα για την ευρύτερη περιοχή.

Και είναι ιδιαίτερα θετικό, ότι μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων και λαθεμένων αποφάσεων, μπορούμε επιτέλους βάσιμα να ισχυριστούμε ότι αυτή τη φορά το έργο θα ολοκληρωθεί μέσα στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα.

Οι εργασίες του έργου βρίσκονται τους τελευταίους 3-4 μήνες σε πλήρη εξέλιξη, κάτι που μπορεί εύκολα κάποιος να διαπιστώσει διασχίζοντας την περιοχή.

Όλα τα εργοτάξια έχουν αναπτυχθεί σε όλο το μήκος του υπό κατασκευή άξονα, ενώ παρατηρείται έντονη δραστηριότητα από μηχανήματα κάθε είδους, ένδειξη ότι οι εργασίες προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς.

Δε θα πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε ότι το έργο έχει ένα πολύ σφιχτό χρονοδιάγραμμα, καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθεί σε διάστημα 30 μηνών και μέσα στο 2023 να έχει ολοκληρωθεί και το φυσικό και το οικονομικό του αντικείμενο..

Στόχος είναι, όπως κατ’ επανάληψη έχει γραφτεί, σε 1 χρόνο περίπου από τώρα να παραδοθούν τα πρώτα 20 περίπου χιλιόμετρα και να δοθεί έτσι σε κυκλοφορία η λεγόμενη “παράκαμψη Αμφιλοχίας”, ενώ μετά να παραδοθεί και το υπόλοιπο τμήμα, το οποίο έχει σε εκκρεμότητα πολλά τεχνικά, κόμβους, γέφυρες, υπόγειες διαβάσεις κλπ…


Σύντομα η περιοχή μας, βγαίνει από τη συγκοινωνιακή απομόνωση


Με την ολοκλήρωσή του, έστω και με καθυστέρηση μιας δεκαετίας, οι κάτοικοι των νομών της Αιτωλοακαρνανίας, της Λευκάδας, της Πρέβεζας, της Θεσπρωτίας, της Κέρκυρας, αλλά και οι χιλιάδες ταξιδιώτες, θα μπορούν πλέον να μετακινούνται με ταχύτητα και ασφάλεια σε έναν σύγχρονο δρόμο, Ευρωπαϊκών προδιαγραφών.

Θα μειωθούν έτσι αισθητά τα τροχαία ατυχήματα, σε έναν δρόμο που δικαίως έχει χαρακτηριστεί δρόμος-καρμανιόλα, θα διευκολυνθεί η διακίνηση αγαθών από και προς τα μέρη μας και το σημαντικότερο είναι ότι όταν ολοκληρωθεί η σύνδεση του άξονα με την Ιόνια οδό, αίρεται η συγκοινωνιακή απομόνωση ολόκληρης της παράκτιας ζώνης της ΒΔ Ελλάδας, ενισχύοντας περαιτέρω τις προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης.


Με την ολοκλήρωσή του προκύπτουν 2 μεγάλες εκκρεμότητες

Θα ήθελα όμως να επισημάνω ότι, για να αποτελέσει ο άξονας τμήμα του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου Α52 και να παίξει το σημαντικό αναπτυξιακό του ρόλο, θα πρέπει ΑΜΕΣΑ να αντιμετωπιστούν 2 μεγάλες εκκρεμότητες.

Η πρώτη, αφορά τη σύνδεση του άξονα με την Ιόνια Οδό, μέσω ανισόπεδου κόμβου, κάτι το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί σχετικά εύκολα, αρκεί το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών να κάνει χρήση του προβλεπόμενου στη σύμβαση δικαιώματος προαίρεσης, αναθέτοντας στην ανάδοχο εταιρεία πρόσθετη σύμβαση για την κατασκευή του.

Η δεύτερη, που είναι και η πιο σύνθετη, αφορά τη ριζική βελτίωση της παραλιακής ΕΟ Πρέβεζας-Ηγουμενίτσας, η οποία ως γνωστόν βρίσκεται σε “τριτοκοσμική κατάσταση” αντιμετωπίζοντας σοβαρά προβλήματα οδικής ασφάλειας. Mε την ολοκλήρωση του άξονα “Ακτίου- Αμβρακίας “και τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό πτήσεων του αεροδρομίου Ακτίου, o συγκεκριμένος παραλιακός δρόμος θα είναι σχεδόν αδύνατο να απορροφήσει με ασφάλεια την μελλοντική ραγδαία αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου…

Γι’ αυτό, θεωρώ ότι αποτελεί υποχρέωση των φορέων της ευρύτερης περιοχής (Βουλευτών, Περιφερειαρχών, Δημάρχων κλπ), έγκαιρα και πριν την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, να ζητήσουν από την Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο, να δρομολογήσει συγκεκριμένες ενέργειες για τις 2 αυτές μεγάλες εκκρεμότητες, αξιοποιώντας πιθανά και το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας .

* Ο Βασίλης Ιωάννου διετέλεσε Νομάρχης και Βουλευτής του νομού Πρέβεζας