Γράφει ο Βασίλης Ιωάννου |
1.Η αντιμετώπιση του δημογραφικού αποτελεί Εθνική προτεραιότητα.
Πριν από λίγες μέρες, με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, διαβάσαμε μία σοβαρή είδηση, που δυστυχώς λόγω και της πλούσιας ειδησεογραφίας των ημερών, πέρασε κάπως στα ψιλά.
"40 σχολεία στην Ήπειρο, κυρίως σε μικρά χωριά, αναστέλλουν τη λειτουργία τους, λόγω δραματικής μείωσης του αριθμού των μαθητών".
Εκπαιδευτικός στο επάγγελμα, με εμπειρία στην Αυτοδιοίκηση, μπορεί να μη «έπεσα από τα σύννεφα», όμως δεν σας το κρύβω ότι η είδηση με έβαλε σε σοβαρές σκέψεις για το μέλλον της ελληνικής υπαίθρου, για το μέλλον της Ηπείρου.
Ανατρέχοντας στο διαδίκτυο, διαπίστωσα ότι το ίδιο ή και σοβαρότερο πρόβλημα αντιμετώπισαν και όλες οι περιφέρειες της χώρας..
Αναφέρω ενδεικτικά ότι φέτος αναστέλλουν τη λειτουργία τους, στους 4 νομούς της Θεσσαλίας, 69 Δημοτικά και Νηπιαγωγεία, ενώ στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης 38 σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα παραμείνουν κλειστές για το σχολικό έτος 2021-2022.
Και όταν φέτος κλείνουν εκατοντάδες νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία σε όλη τη χώρα, είναι αυτονόητο ότι στα αμέσως επόμενα χρόνια θα κλείσουν πολλά Γυμνάσια και Λύκεια, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Το γεγονός, όπως είναι φυσικό, προκαλεί έντονη ανησυχία και προβληματισμό τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα, όσο βεβαίως και σε ολόκληρη την κοινωνία, καθώς καταδεικνύει περίτρανα τις σοβαρές επιπτώσεις του δημογραφικού προβλήματος στη χώρα.
Στοιχεία από πρόσφατες έρευνες καταδεικνύουν :
1. Τα τελευταία 10 χρόνια, εξ αιτίας κυρίως της μεγάλης οικονομικής κρίσης, το φυσικό ισοζύγιο γίνεται αρνητικό ( δηλ. οι θάνατοι είναι περισσότεροι από τις γεννήσεις), αλλά και το μεταναστευτικό ισοζύγιο, παρά την προσφυγική κρίση, είναι κι αυτό αρνητικό καθώς πολλοί Έλληνες , κυρίως νέοι, φεύγουν από τη χώρα αναζητώντας καλύτερη τύχη στο εξωτερικό( το γνωστό brain drain)
Ιδιαίτερα για την Περιφέρεια της Ηπείρου τα στοιχεία που υπάρχουν είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικά!!!!!
2. Στα επόμενα 15 χρόνια ο μαθητικός πληθυσμός θα έχει μειωθεί κατά τουλάχιστον 300.000 παιδιά, θα έχουμε δηλαδή μια μείωση της τάξης περίπου του 20%.
Όλοι συμφωνούν, ότι χωρίς άμεσα και δραστικά μέτρα, δίχως να αλλάξουν οι βασικές προτεραιότητες της χώρας, ο δημογραφικός μαρασμός θα συνεχίζεται, η Ελληνική επαρχία θα μαραζώνει και η ύπαιθρος θα αποψιλώνεται.
Χρέος όλων, Κυβέρνησης και Αντιπολίτευσης, είναι να αντιμετωπίσουν με ιδιαίτερη σοβαρότητα και στις πραγματικές του διαστάσεις, το μεγάλο αυτό ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΜΑ, το συντομότερο δυνατόν.
2. Επιβάλλεται να ξαναζωντανέψουμε τα παλιά σχολικά κτίρια.
Με την είδηση όμως του κλεισίματος σχολείων στην ελληνική επαρχία, προκύπτει ένα ακόμη πρόβλημα για στο οποίο έχω και παλιότερα αναφερθεί, με σχετικό μου άρθρο.
Αναφέρομαι στα σχολικά κτίρια, στα οποία μπορεί το κουδούνι να έπαψε να κτυπά και οι παιδικές φωνές, τα τραγούδια και τα λόγια του δάσκαλου να μην ακούγονται, όμως αυτά τα κτίρια κρύβουν το καθένα τη δικιά του ιστορία.
Για τις παλιότερες γενιές, αποτελεί βαθειά υποχρέωση, αυτές οι σχολικές μονάδες που στέγασαν τα πρώτα μαθητικά τους χρόνια και τις παιδικές τους αναμνήσεις, να μη αφεθούν στη φθορά του χρόνου, αλλά να αξιοποιηθούν κατάλληλα και να αποτελέσουν κυψέλες παράδοσης, πολιτισμού και ιστορίας για την κάθε τοπική κοινότητα..
Άλλωστε όλα αυτά τα εμβληματικά κτίρια των παλιών δημοτικών σχολείων- πολλά από τα οποία είναι πέτρινα στολίδια- αποτελούν ούτως ή άλλως ένα κομμάτι της ιστορίας των χωριών μας.
Υπάρχουν ανά τη χώρα πολλά θετικά παραδείγματα, όπου αυτοί οι χώροι, χάρη στη φαντασία και το μεράκι των τοπικών κοινωνιών, αλλά και τη στήριξη της Αυτοδιοίκησης, αξιοποιήθηκαν κατάλληλα και έγιναν λαογραφικά μουσεία, εκθεσιακοί χώροι, χώροι στέγασης πολιτιστικών συλλόγων, κοινοτικά γραφεία, ιατρεία κλπ.
Θεωρώ ότι σ’ αυτή τη φάση οι Δημοτικές Αρχές, στις οποίες ανήκουν τα σχολικά κτίρια, θα μπορούσαν να αναλάβουν σχετικές πρωτοβουλίες και με τη συνδρομή της Πολιτείας και την αξιοποίηση Εθνικών και Ευρωπαϊκών πόρων να σχεδιάσουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρεμβάσεων, σε βάθος 10ετίας.
Επιβάλλεται να το πράξουν..
0 Σχόλια